همه ما مکالماتی را شنیده ایم که در آن از عبارات UI و UX استفاده میشود آیا این یک زبان رمز است .آیا کسانی که که از این عبارات استفاده می کنند فقط برای کلاس گذاشتن از این کلمات استفاده می کنند ؟ در مورد بعضی افراد بله ! اما در مورد عده ای دیگر نه!.با ما دراین مقاله همراه باشید تا ببینیم کدام یک درآمد بیشتری دارد UI یا UX و اطلاعات بیشتری که در باره ی طراحی UI و UX در اختیار شما قرار می گیرد.


تفاوت بین رابط کاربری ( ui ) و تجربه کاربری ( ux ) در چیست ؟

یعنی چه؟

طراحی UXبه معنی طراحی User Experience یا همان طراحی تجربه کاربری است .
طراحی UI هم به معنی طراحی User Interface یا همان طراحی رابط کاربری است. هر دوی این ها برای ارایه یک محصول کاملا ضروری هستند هر دو در کنار هم ! اما با وجود این ارتباط حرفه ای نزدیک قواعد مربوط به آنها متفاوت است.که این امر به به فرآیند ها و اصول کاملا متفاوت طراحی آنها برمیگردد.طراحی تجربه کاربری مبحثی تحلیلی و فنی تری است نسبت به رابط کاربری که بیشتر مربوط به گرافیک و طرح و پاسخگویی طرح و چیز هایی پیچیده تر است.
اگر یک محصول دیجیتال را مانند بدن انسان فرض کنیم استخوان بندی بدن همان کد ها هستند که ساختار بدن را تشکیل می دهند اندام ها همان تجربه کاربری یا UX هستند که در کنار هم عملکرد بدن را تشکیل می دهند و در آخر رابط کاربری یا همان UI مانند ظاهر بدن است که عکس العمل ها و احساسات در آن نشان داده می شوند.
طراحی تجربه کاربری چیست؟
طراحی تجربه کاربری فرآیند افزاریش رضایتمندی مشتری و ثبات محصول دیجیتال بوسیله ارتقا بهره وری ،راحتی در استفاده و لذت استفاده کاربر از محصول است.

حالا متوجه شدید؟ شما احتمالا به سرعت دریافتید که در تعریفی که من ارایه دادم هیچ اثری از عبارات تخصصی تکنولوژی یا دیجیتال یا مبهم نبود . اما مانند تمام حرفه های دیگر این غیرممکن است که بخواهیم تمام فرآیند را در چند کلمه توضیح دهیم.
در زیر خلاصه ای مسئولیت های یک طراح تجربه کاربری آورده شده که با هدف ایجاد یک محصول دیجیتال انجام می شود اما همین اصول و فرآیند ها برای تمام رشته های این حوزه می تواند مورد استفاده قرار گیرد

– راهبرد و محتوا
– انالیز همکاران
– آنالیز کاربر
– ساختار/راهبرد محصول
– توسعه محتوا
– ایجاد مدل های بصری (وایرفریم)و نمونه های اولیه (پروتوتایپ ها)
– ایجاد مدل های بصری
– ایجاد نمونه های اولیه
– تست کردن
– طرح توسعه
-اجرا و تحلیل
-همکاری با طراحان رابط کاربری
-همکاریی با توسعه دهندگان
-هدف گذاری و یکپارچه سازی
-تحلیل و تکرار

پس در نتیجه: طراحی تجربه کاربری فرآیند توسعه و بهبود کیفیت رابطه است بین کاربر و تمام سطوح یک کمپانی طراحی تجربه کاربری مسئول شرکت در فرآیند تحقیق ،آزمایش و توسعه ،محتوا و نمونه سازی اولیه تا تست کیفیت طراحی تجربه کاربری در تعریف نظری یک فعالیت غیر دیجیتال است اما در صنایع دیجیتال استفاده می شود .
نکته مهم این که اگر به جامعه شناسی ودانش و مردم و محصولات خارق العاده علاقه دارید تجربه کاربری محل مناسبی برای شماست اما اگر متوجه شدید به تجربه های بصری علاقه دارید می توانید به برادر ناتنی آن یعنی رابط کاربری وارد شوید .

طراحی رابط کاربری چیست؟
با وجود اینکه این حوزه نسبت به قبلی قدیمی تر است اما هنوز هم ارایه یک تعریف صحیح جای بحث است .در حالی که تجربه کاربری ترکیبی از وظایف متمرکز بر بهبود یک محصول و لذت بخش کردن آن برای استفاده است ، طراحی رابط کاربری تعریف آن است ،ظاهر و حس ارایه شده و کارایی آن محصول است .اما همانند تجربه کاربری معمولا و به راحتی توسط صنایعی که طراحان رابط کاربری را استخدام می کنند اشتباه گرفته می شود .

برداشته شده از سایت : uiup